Op elke werkplek vind je waarschijnlijk werknemers van vier generaties, van boomers die bijna met pensioen zijn tot pas afgestudeerde Gen Z. Zo’n leeftijdsverschil overbruggen kan ontmoedigend zijn, maar het is ook een kans voor mensen van alle leeftijden om te leren van elkaars unieke ervaringen.

Lindsey Pollak, een loopbaan- en werkplekexpert met een focus op generatiediversiteit, zegt dat werkgevers de werkplek met meerdere generaties niet als een uitdaging, maar als een kans moeten zien.

“We zijn een wereld met meerdere generaties. We zijn een economie met meerdere generaties. Dus als je alleen spreekt over de behoeften of de communicatiestijl van één generatie of twee generaties, loop je enorme kansen, enorme wijsheid, enorme intelligentie en ideeën mis”, zegt Pollak.

Maar het cultiveren van een werkplek met meerdere generaties is gemakkelijker gezegd dan gedaan, waarbij verschillende generaties hun eigen sterke en zwakke punten naar voren brengen. Hier zijn vier gebieden waar die verschillen elkaar kunnen aanvullen om de productiviteit en samenwerking tussen generaties te verhogen.

TECHNOLOGIE
Gen Z is de eerste echte digital native generatie, dus ze zijn van nature handig met technologie die verwarrend of onbekend kan zijn voor oudere werknemers. Oudere generaties kunnen rekenen op Gen Z om hen te helpen zich aan te passen, maar Gen Z’s kunnen op hun beurt naar hun senior collega’s kijken voor advies over wat ze moeten doen als technologie niet het antwoord is.

Donna Butts, uitvoerend directeur van de intergenerationele belangenbehartigingsorganisatie Generations United, zegt dat in situaties waarin technologie niet werkt of wanneer het gebruik van oudere methoden gewoon effectiever is, Gen Z’ers kunnen leren van meer ervaren generaties hoe te handelen.

“Vroeger konden we zonder technologie werken, dus er zijn dingen die we kunnen doen. Er zijn dingen die we kunnen aanpakken en oplossen”, zegt Butts. “Het zijn de verschillende ervaringen en vaardigheden die mensen meebrengen.”

COMMUNICATIESTIJLEN
Verschillende generaties hebben vaak verschillende voorkeursmodi voor communicatie, of dat nu persoonlijk is, aan de telefoon, via e-mail of via een Slack-bericht. Geen enkele manier is per definitie beter of slechter, maar wanneer twee tegenstrijdige communicatiewijzen tegen elkaar botsen, ontstaat er gemakkelijk een conflict.

“Ik merk dat het soms een beetje moeilijker is voor jongere mensen om zich verbaal of met andere mensen uit te drukken, omdat ze zo gewend zijn om zich via technologie uit te drukken”, zegt Butts. “En het is vaak ingewikkelder voor oudere mensen om zich via technologie uit te drukken.”

Het antwoord voor alle partijen is om de manier waarop we over communicatie denken te veranderen, zegt Pollak.

“Het is alsof je Duits spreekt en ik Japans, ik zou het beste Japans ter wereld kunnen spreken, maar je gaat me gewoon niet begrijpen. Het gaat niet werken’, zegt ze. “Het is dit idee dat communicatie niet gaat over hoe je wilt communiceren of hoe je denkt dat mensen zouden moeten communiceren; het gaat om begrijpen en accepteren en vragen hoe de ander de boodschap wil ontvangen.”

ZICH ZELF BEVESTIGEN
Generatie Z heeft de reputatie meer uit de werkplek te halen, inclusief prioriteit geven aan geestelijke gezondheid en geen genoegen nemen met ondermaatse werkomstandigheden.

“In tegenstelling tot eerdere generaties die op de werkvloer kwamen en accepteerden wat werd aangeboden, komt Generatie Z binnen en stelt voor het eerst heel veel eisen op het gebied van flexibiliteit van werk, vakantietijd en veel andere manieren”, legt Chuck Underwood, oprichter en directeur van generatieadviesbureau The Generational Imperative, Inc.

Door assertief te zijn over wat ze willen, heeft de oudere generatie Gen Z-labels als ‘verwend’ of ‘behoeftig’ verdiend, zegt DeAndre Brown, de zelfverklaarde ‘bedrijfsslechterik’ van TikTok. Maar oudere generaties zouden een bladzijde uit het boek van Gen Z kunnen halen, zegt hij, en niet bang zijn om werkgevers te vragen wat ze willen.

“We doen gewoon de dingen waar andere generaties te bang voor waren, en op dat moment waarschijnlijk ook niet konden”, zegt Brown. “Maar terwijl we dingen zien veranderen en de dingen zien die nu genormaliseerd zijn, kunnen we nu die veranderingen aanbrengen en meer voor onszelf opkomen dan we waarschijnlijk in het verleden konden.”

GEDULD EN LOYALITEIT
De wreedheid van Gen Z als het gaat om het stellen van eisen is een tweesnijdend zwaard. Het is goed om op te komen voor wat je wilt, maar het kan zowel je eigen carrière als je bedrijf schaden een baan opgeven, simpelweg omdat het niet perfect is.

“Je moet niet vergeten dat dingen niet van de ene op de andere dag veranderen”, zegt Brown. “Ik heb het gevoel dat we soms heel snel zeggen: ‘Nou, als het niet zo is, dan doe ik het niet. Ik stop. Ik ga weg.’ Maar kleine, kleine vooruitgang is nog steeds vooruitgang.”

Underwood zegt dat Gen Z’s huidige vermogen om eisen te stellen te danken is aan de toestand van de arbeidsmarkt: er zijn momenteel 10,3 miljoen vacatures in Amerika, maar slechts 6 miljoen werkloze Amerikanen in de werkende leeftijd. Dat betekent dat werkgevers bereid zijn om aan de eisen van Gen Z te voldoen, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Gen Z’ers zouden kunnen leren van de loopbaanloyaliteit van generaties zoals Gen X, en kunnen erkennen dat het waardevol is om tijdens een periode van groei bij een bedrijf te blijven.

“Het is oké om alles te eisen wat je wilt, maar misschien krijg je niet alles. Omdat we ons in een tijdelijke situatie bevinden waarin het veld sterker overhelt ten gunste van werknemers en werkgevers, en daar komt een einde aan, en Gen Z moet bereid zijn om realistische banenpakketten te eisen”, adviseert Underwood.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *